Verdis mesterværk La Traviata.
Verdis operaer er fast inventar på operaproducenternes top-10 lister år efter år, og La Traviata er ingen undtagelse. Det er vel et spørgsmål om smag; men man kan let argumentere for, at La Traviata er hans bedste opera med en perlerække af hits. Men hvad med koret? Verdi er nok den komponist, man oftest nævner, hvis nogen siger 'kor-opera'. Hos ham har koret ofte hovedrollen, gerne som et undertrykt folk, der på forskellig vis driver de magthavere, som har solo-rollerne. La Traviata er en klar undtagelse fra denne regel. Her har koret til gengæld den største birolle som deltagere i de fester, der danner baggrund for Violettas og Alfredos store, men i sidste ende tragiske kærlighed. Så altså, ingen soldater, nonner, flygtninge eller slaver denne gang. Som korsanger skal man deltage i to store fester, én - før pausen - hvor man går glad hjem, og én - efter pausen - der ender i en skandale, som sætter Paris' bedre borger- og adelskab på den anden ende. Det ville glæde os at se dig til festen.
Forestillingens professionelle kræfter er:
Jacob Beck, instruktør
Laurits Dragsted, pianist og dirigent
Simone Sand Victor, sopran
Torben Kirkegaard, tenor
Brian Grønbæk Jensen, bas
Paul Frederiksen, korsyngemester
Billede fra forestillingen i 2023 på Kulturstedet Lindegaard, hvor vi opførte Dido og Æneas.
Til venstre er det Ida Dresig Sarner der synger rollen som Belinda med heksekoret.
COPYRIGHT © | ALL RIGHTS RESERVED